Csendes gyilkos: megbetegíthet az állandó megfelelési kényszer!

Elég jó anya vagyok? Elég tehetséges vagyok? Elég jó barát - társ vagyok? Jól nevelem a gyerekemet? Jól vezetem a háztartást? Egyáltalán jó ember vagyok én? Kérdések milliói, amit mi emberek nap, mint nap képesek vagyunk feltenni önmagunknak, szabad utat engedve ezzel a csökkenő önbizalomnak és a magunkba vetett hit eltűnésének.

De mi a francot jelent egyáltalán az, hogy elég jó ? Mármint mihez vagy kihez  képest ? Létezik talán valamiféle egységes mérési módszer, ami alapján eldönthetjük, hogy ki számít jónak vagy  rossznak ? Miért akarunk folyton megfelelni ? Hova  tovább , mégis kinek kellene megfelelnünk ?  És még tovább megyek! Itt már mindenki görcsös megfelelési kényszerben szenved ? - Nekem nagyon úgy tűnik ....

psziché lelki egészség megfelelés jó anya

Nyugalom! Te is jó anya vagy !

Először is hadd meséljem el, hogy miért tartom ennyire aktuálisnak a megfelelési kényszer témájának körbejárását:

 Drága barátnőm fiatal édesanya, egy három éves és egy útban lévő csöppség anyukája. Ő maga szülői fronton nem látott túl jó példát maga előtt, így folyton azon görcsöl, hogy jobban csinálja - e , mint tette azt vele, az ő édesanyja gyermekkorában.  Nyilván ez már önmagában is elég súlyos probléma, hisz még csak nem is hasonlít  rá, a félelmeit mégsem képes elengedni - mégsem ez a fő gond .  

Ő maga mindent megtesz a gyermekeiért, neki tényleg ők állnak az első helyen.                Jó anya vagy ! - mondogatom én mindig. Aztán a frász kerülget, mikor azt mondja, hogy ő nem érzi úgy.  Ha rákérdezek, hogy miért , általában mindig kiderül, hogy már megint másokkal hasonlították - hasonlította össze magátA mondatok folyton úgy kezdődnek, hogy mert más anyukáknál nagyobb rend van, nekik több idejük jut a gyerekükre ésígytovább. Sokkal jobbak , mint én . Ettől azán már végképp megőszül az a pár feketén maradt hajszálam is. 

Ilyenkor mindig elgondolkozom, hogy vajon ez vár rám is ? Mert , ha egész hátralévő életemben azon kell görcsölnöm, hogy elég jó anya vagyok - e,  ahelyett, hogy megélném annak minden csodáját, akkor azt hiszem továbbra sem készültem fel rá és úgy érzem, hogy erre soha nem is fogok  .... Nekem nincs gyerekem, igen tudom, maradjak csendben, úgysem tudhatok erről semmit. Nem is fogok prédikálni, csak szeretném megtudni, hogy mikor és legfőképp miért vált a világ legszebb hivatása egy elcseszett,  kényszeres versengéssé ? Mi készteti arra a nőket, hogy olyan listákat állítsanak össze, amiben jól megmondhatják más anyáknak, hogy mitől lesznek jók vagy rosszak ?                ( Válaszokat kommenben és a LélekHatár Facebook oldalára is szívesen fogadok. )

       Mondok én nektek valamit kedves, nagyrabecsült édesanyák!

 Az én édesanyám jó anya. Hogy miért ? Mert én , a gyereke boldog voltam és vagyok azáltal , amit tőle kaptam. Pedig akkoriban még nem tanulták, sokkal inkább csinálták, mármint úgy értem, hogy nem szaklapokból próbáltak gyereket nevelni. Hibáztak ? Úgy gondolom, hogy néhányszor igen . Jól tették? Igen . Máskülönben könnyedén egy életképtelen felnőtt válhatott volna belőlem, aki  ugyan megfelel a mások által előírt normáknak, csak éppen nem boldog.

Hálás vagyok neki , amiért a gyökereim mellé szárnyakat is adott.

S hogyan érte el mindezt ? Szeretettel. Olyasfajtával, amit csak egy anya adhat a gyerekének. És ehhez semmi szükség a 8 jele annak, hogy jó anya vagy típusú cikkekre,  nincsenek titkok , sem összefüggések.  

Nyilvánvalóan, szülőnek lenni piszokul nehéz - aki mást mond, az önmagának is hazudik. A gyerekek nyávognak. hisztiznek, később még lázadni is képesek. Éppen ezért, ahogy Vekerdy is mondta, meg kell néha szabadulni tőlük, hogy aztán újult erővel rághassák tovább a húsunkat. El kell engedni a görcsös megfelelési kényszert és meg kell próbálni élvezni azt, hogy gyerekünk van. Legyünk néha kicsit felelőtlenek, élvezzük az életet, a gyerekkel való marháskodást - az jó lesz mindenkinek.

Maradok tisztelettel. 

Most pedig kanyarodjunk vissza  a realitások talajára és vegyük górcső alá a megfelelési kényszer jelenségét. Mit jelent és milyen következményei lehetnek ? S ha már szembekerültünk a problémával, hogyan oldhatjuk meg ? 

Tudtad, hogy a megfelelési kényszer olyan súlyos problémákhoz vezethet, mint a depresszió , az üldözési mánia, illetve skizofrénia? 

Mit nevezünk megfelelési kényszernek és mi okozhatja ?

„Megfelelési kényszernek nevezzük azt, ha valaki egy általa kivetített képnek akar megfelelni. Ilyenkor az illető megpróbálja kitalálni, hogy a másik mit szeretne, mit gondol, legtöbbször anélkül, hogy megkérdezné, pontosan mire is vágyik a másik” 

(Gazdag Enikő pszichológus - Dívány. hu )

Nem összekeverendő azzal, mikor valaki időnként megpróbál mások kedvében járni. A szeretetvágy természetes emberi tulajdonság. De előfordulhat, hogy mindez olyan méreteket ölt, hogy az egyén önmagát háttérbe szorítva próbál megfelelni környezete összes tagjának, ami nyilván lehetetlen. A folyamatos szeretetkoldulás, mások megbecsülésére, elismeréséré való ácsingózás, súlyos pszichés problémákat vonhat maga után. Nem beszélve arról, hogy ezek az emberek könnyen esnek áldozatául a manipulációknak is.  

Mint a legtöbb lelki gond, ez is az alacsony önértékelésre vezethető vissza. Aki tisztában van ugyanis a saját értékeivel, az nem akarja mások szeretetét koldulni. A szakemberek szerint, leginkább azokra jellemző a megfelelési kényszer, akiknek túl szigorúak voltak a szülei, esetleg maguk is maximalisták. ( A perfekcionizmusról írt korábbi cikkemet itt olvashatod. )

A megfelelési kényszer azért is rendkívül veszélyes, mert az egyén egy idő után teljesen elveszíti saját személyiségét, hisz nem aszerint cselekszik , hogy ő mit szeretne, hanem aszerint amiről úgy gondolja, hogy másoknak jó. 

Több elmélet is van arra vonatkozóan, hogy a skizofréniások főleg azok közül kerülnek ki, akiknek túl szigorúak voltak a szüleik. A kemény elvárások folytonos hangoztatása, aminek a gyerek megpróbál megfelelni, felnőttkorban is a fülükben csenghet, hangok formájában. - mondja a szakember. 

Érdemes tehát mielőbb felismerni és kezelni a megfelelési kényszerünket. De hogyan ?

Itt nagyon fontos megjegyezni, hogy mivel a legtöbb lelki gond -ahogyan ez is , a gyermekkorban gyökerezik, így csak hosszas munkával lehetünk képesek orvosolni a problémát. Azoknak, akiknek mindennapjait már beárnyékolja ez a jelenség, érdemes szakemberhez fordulni. Aki viszont úgy érzi, hogy egyedül is képes lesz vele megbirkózni, az a következőket teheti :

  • Ismerjük fel, hogy nem a saját utunkat járjuk. 

  • Próbáljunk meg minél többször nemet mondani másoknak. Először csak kis dolgokban, például, hogy ki mosogasson el, majd megpróbálkozhatunk a nagyobbakkal is. 

  • Vegyünk fel valamilyen extrém ruhát és menjünk benne utcára. Lehet , hogy furcsán fognak ránk nézni, de meglátjuk, hogy ettől sem dől össze a világ. 

  • Bonyolódjunk vitákba, ha ütközik az álláspontunk más emberekével. Nem kell "nyernünk", már az is nagy dolog, ha képesek leszünk megfogalmazni a saját álláspontunkat.  

Hasznosnak vélted a bejegyzést? Segíts egy megosztással, hogy másokhoz is eljuthasson. Friss bejegyzésekért, extra tartalmakért kövesd a Lélekhatár Facebook oldalát is. 

0 Tovább

Itt már mindenki tökéletes?   vagy csak jól hazudik ?

Abban a hitben éltem  egészen tegnapig, hogy a Facebooknál rosszabb már nem jöhet. Egészen jól hozzászoktam , hogy mindenkinek tökéletes élete van, jól néznek ki, edzettek, házasodnak, mosolyognak, boldogok. Mióta nem néztem rá egyetlen ismerősöm adatlapjára sem, azóta hál' isten a hírfolyamomban nem is jelenik meg senki. Köszönet érte, a jótékony algoritmusnak, ami csak azt tolja az arcomba, ami engem érdekelhet - bár hozzáteszem, néha jó volna másféle nézőpontot is látni a sajátomon kívül. Sikeresen kizártam hát magam, ebből a fene nagy tökéletesség cunamiból            - gondoltam én. De köszönhetően a nyomorult kíváncsiságomnak, felmerészkedtem az Instagramra is - igen tudom, tök gáz vagyok , hogy még csak most szántam rá magam erre a hatalmas lépésre. A lelki békém és egészséges önbizalmam miatt azt hiszem , hogy ez egyáltalán nem volt jó ötlet a részemről. Őszintén megmondom , hogy ennyi tökéletes embert még egész eddigi életem során nem láttam, mint ott!  Mindenkinek modelleket megszégyenítő alakja van, csodás ételeket eszik, gyönyörű helyekre utazik, trendi és boldog.

De vajon tényleg így van ? Vagy az egész csak egy jól elhazudott színjáték ? A perfekcionizmus nyomába eredtem.    

psziché tökéletes instagram egészség megfelelési kényszer

Perfekcionizmus jelentése, jellemzői és kialakulásának okai

Alapjában véve, tökéletességre való törekvést jelent. Folytonos hibakeresés, elégedetlenség érzése , tökéletes módja egy boldogtalan élet elérésének.  Azt hihetnénk, hogy az ilyen gondolkodásmódnak számos előnye van, hiszen, ha folyton csak a fejlődésre összpontosítunk, akkor egyre jobb és jobb eredményeket leszünk képesek letenni az asztalra. Igen ám, csakhogy egy perfekcionista ember képtelen elégedettséget érezni, így rövid úton a saját csapdájába esik.

8 jele annak, hogy te is perfekcionista vagy:

  • A szexuális életed katasztrófa 

A Kent Egyetem kutatásai legalábbis arra a következtetésre jutottak, hogy mivel a perfekcionista ember, túlzottan is törekszik a tökéletességre az élet minden területén, így a maximalizmusának köszönhetően, a szexuális életében is képtelen levetkőzni a gátlásait. 

  •  A meditáció sem nyugtat meg 

A tökéletességet hajszoló emberekre kevésbé hatnak a meditációs és stresszoldó technikák. 

  •  Rengeteget túlórázol

Képtelenek otthagyni egy feladatot, amíg úgy érzik, hogy az nem lett százszázalékosan elvégezve. 

  • Elkerülnek az emberek 

Tanulmányok igazolják, hogy az ilyen emberek olyan tulajdonságokkal rendelkezhetnek, amiért a többiek messzire elkerülik őket. Érthető, hiszen a tökéletességet nemcsak magukkal, hanem másokkal szemben is elvárják, így folyton kritizálnak. 

  • Gyakran megbetegszel 

A sok stressz legyengíti az immunrendszert. Nem csak a különböző fertőzéseknek lesznek kitéve, de sajnos magasabbá válik a depresszió, a szívbetegség és a rák kockázata is. 

  • Imádod a gyorsételeket

A tökéletes emberek, tökéletes kimenője. Egy falatnyi mennyország mondhatnánk, kár, hogy rendkívül káros..

  • Rendkívül fontos számodra a megjelenésed

Természetesen, hisz a legfontosabb dolog egy perfekcionista életében, hogy mit gondolnak róla mások. 

  •  Kiégtél

Mert a tökéletesség nem létezik, csak ezt néhányan képtelenek elfogadni. 

A perfekcionizmus kialakulásának lehetséges okai: 

Szakpszichológusok azt tanácsolják, hogy a perfekcionizmus esetében mindig vizsgáljuk meg, milyen okok húzódhatnak  a háttérben, amiért képtelenek vagyunk munkánk gyümölcsét értékelni. 

3 lehetséges ok: 

  • Megfelelési kényszer 

Legtöbbször a gyermekkora vezethető vissza. Valamely szülői , tanári instrukciónak köszönhető. A perfekcionista ember úgy érzi , hogy meg kell felelnie önmagának, de leginkább másoknak és feltétlenül ki kell tűnnie a többiek közül, így sosem hibázhat. Szeretnénk tökéletes képet mutatni magunkról másoknak.  Nos, ezért hemzsegnek az Instán és a Facebookon a tökéletes feleségek, anyák , fitness modellek, mesterszakácsok és társaik. Mind , mind egytől - egyig tökéletesek, de még csak véletlenül sem boldogok. Hisz napjaik nagyrészét azzal töltik, hogy megfeleljenek másoknak. 

  • Alacsony önértékelés

Mindenki vágyik egy jó szóra és az elismerésre - s nincs is ezzel semmi gond. Kinek ne esne jól, ha észreveszik , hogy leadott pár kilót vagy új frizurát csináltatott? A gond akkor kezdődik, ha valaki mindezt nem kapja meg a valódi életében, vagy megkapja, csak nem tudja értékelni. Ekkor kezdődik a kuncsorgás a lájkokért. Ördögi kör, hisz  egyre többet és többet akarunk belőle. Ha valaki csak lájkokban képes mérni önmagát, akkor biztosan lehetünk benne, hogy rendkívül alacsony önértékeléssel rendelkezik. Még akkor is, ha olyan tökéletesnek tűnik azokon a képeken ...

  • Menekülés

Mindannyian cipelünk terheket. Valaki a munkáját utálja, valaki a családját , más az egész életét. Az az ember , aki menekül valami elől , az ahelyett, hogy megoldaná a valós életének problémáit, inkább egy virtuálisba menekül. Ott építi fel a tökéletes élet látszatát, s addig sem kell foglalkoznia a valódival.  

 

Mit tehetünk, hogy ne váljunk a siker rabszolgáivá ?

  • Tanuljunk meg szelektálni

A fontosabb témákkal foglalkozzunk részletesen, a kevésbé fontosakat elégséges csak a jó színvonalon megoldani. 

Itt töredelmesen be kell vallanom, hogy volt idő , mikor jómagam is csapdába estem a tökéletességre való törekvéseimmel. Elkezdtem edzeni, s , ahogy jöttek a látványos eredmények, ahelyett , hogy elégedettséget éreztem volna, mindig többet és többet akartam. Egészen addig, még rá nem jöttem , hogy ha nem fitness modell akarok lenni, akkor elég lesz nekem, ha csak simán jól érzem magam a bőrömben. Első kézből mondhatom hát, hogy ez nagyon fontos tanács, ha nem szeretnénk a siker rabszolgáivá válni . 

  • A 80:20 szabály alkalmazása 

Szakemberek szerint ahhoz, hogy egy feladatot 80 százalékosan teljesítsünk, elég  csak 20 % -ot nyújtani. 

Például : 

"Ha elolvasunk egy regényt betűről-betűre, vagy ha csak a leglényegesebb 20 százalékot, ugyanolyan jól vizsgázhatunk belőle, ha el kell mesélnünk a tartalmát. A könyv lényegének 80 százaléka benne van ebben a 20 százalékban. A maradék 80 százalékban pedig a lényeg 20 százaléka, tehát ahhoz hogy a tartalom 80 százalékát el tudjuk mondani, elég a 20 százalékát elolvasni, persze csak ha nem a saját szórakoztatásunkra vesszük kezünkbe a könyvet."



 A tökéletesség hajszolása  hosszútávon igen megterhelő és kimerítő tud lenni. Nem beszélve a következményekről. Ha nem akarunk a szorongás, depresszió és kiégés áldozataivá válni, nem árt, ha néha lazítunk azon a gyeplőn. 

Ha hasznosnak vélted , nyugodtan oszd meg, hogy mások is tudjanak róla. Ha időben értesülni szeretnél a legfrissebb bejegyzésekről, kövesd a Lélekhatár Facebook oldalát is. 

0 Tovább

LélekHatár

blogavatar

Inspiráció, lélek, párkapcsolat, testi - lelki egészség, fejlődés, tudatosság a mindennapokban. Történetek - történések, őszinte sokszínűség egyetlen nő tollából.

Lélekhatár a Facebookon

Utolsó kommentek