Helló! - Bemutatkoznék! Én vagyok az, aki miatt még mindig nem mersz előléptetést, fizetésemelést kérni, aki meggátol abban, hogy az álmaid útjára lépj. Én vagyok az is, aki túl kevésnek tart ahhoz a férfihoz,mert nem vagy elég jó neki. És én vagyok az is, aki folyton elhiteti veled, hogy úgysem fog sikerülni, hiába is próbálkoznál.  Én vagyok a legnagyobb kritikusod, aki szerint nem vagy elég tehetséges, sem okos, sem szép. Aki folyton meggyőz arról, hogy minden erőfeszítésed csak felesleges időpocsékolás.  Aki miatt megalkudtál méltatlan helyzetekben, mert elhitettem veled, hogy neked csak ennyi jár. Ismerős ?

Boldogságod útjában a belső kritikusod, vagyis te saját magad állsz.  Igen tudom, nehéz ezt így elfogadni. Jobb lett volna mást hibáztatni saját boldogtalanságunk miatt. De ha már így alakult, próbáljuk meg a  szolgálatunkba állítani azt az örökösen kritizáló, utálatos  hangot, aki mindenkiben ott lapul, még sem nevezhetjük magunkat miatta szimplán bolondnak. Túlzott Önkritika, annak jelei,  és a megoldás, amivel oldalunkra állíthatjuk ezt a kéretlen negatív kritikust. 

psziché kritika lelki egészség

Egy érdekes felmérés

A Danone Activia megbízásából készült globális felmérés szerint, Magyarországon a nők közel nyolcvan százalékát köti gúzsba az önkritikája.   A kutatás során csak Magyarországon több, mint ezer nőt kérdeztek meg a túlzott önkritika témakörében. 

Az eredmény megdöbbentő:

„A saját belső kritikusom a legtöbb egyéb tényezőnél jobban képes hátráltatni a munkámban” - 79 százalék értett egyet ezzel a kijelentéssel.

„A saját belső kritikusom a legtöbb más tényezőnél erőteljesebben képes hátráltatni a magánéletemben”. - 89 százalék vélte helytállónak ezt a megállapítást. 

Az eredmények összegzésekor kiderült, hogy a magyar nőket a globális átlagnál jóval inkább visszafogja saját belső hangjuk. A megkérdezett magyar nők 80 százalékát jobban visszafogja ez a belső kritikus, mint bármely más külső tényező. A nemzetközi válaszadók mindössze 60 százaléka értett ezzel egyet.  

Az eredmények azt mutatják, hogy a túlzott önkritika leginkább a munka világában hátráltatja a magyar nőket. 10- ből 8 válaszadót negatív énképe jobban visszatartja, mint bármi más ( a nemzetközi adat ennél jóval alacsonyabb- 10 nőből kevesebb , mint 6 számára jelent ez problémát. . 64 százalékuk nem mer felszólalni szakmai kérdésekben. A megkérdezettek több ,mint fele nem mer fizetésemelést, sem előléptetést kérni. 

A megkérdezettek 70 százalékát (globálisan 59 % ) a magánéletben is visszatartja negatív önértékelésünk, nem tartják magukat elég vonzónak.

S hova tovább, még az elvileg felhőtlen szabadidőt is beárnyékolja a túlzott önkritika. A nők 48 százaléka nem mer új hobbit tevékenységet kipróbálni, mert attól fél, hogy nem teljesítene jól . 

A túlzott önkritika jelei: 

/Szekeres Kristóf - pszichológus gondolatai /

  • A negatív helyzetekért folyton önmagunkat hibáztatjuk

Olyan napra terveztünk szabadidős programot, amikor ramaty volt az idő. Ezért nyilván nem mi vagyunk a felelősek, hisz nem tudhattuk előre , az időjárást pedig nem befolyásolhatjuk, mégis önmagunkat érezzük hibásnak miatta. 

  • Leértékeljük a teljes személyiségünket

Történetesen mindenkinek vannak olyan rossz tulajdonságai, amin lehet és kell is dolgozni.  De ettől még nem vagyunk komplett csődtömegek. 

  • Nem vállalunk kockázatokat

A tipikus - Úgysem fog sikerülni! - szemléletmód. Inkább meg sem próbáljuk - győzött a belső kritikus.

  • Másokhoz hasonlítgatjuk magunkat

És nagy átlagban rosszul jövünk ki a dologból, még inkább aláásva az önbizalmunkat. 

  • Sosem vagyunk elégedettek a teljesítményünkkel

Előfordulhat, hogy az eredmény pozitív, mi mégis a hibákon töprengünk. Erről bővebben egy korábbi bejegyzésemben is olvashatunk.

  • Túl magasak az elvárásaink

Mi magunk intézzük úgy, hogy folyton elégedetlenséget érezzünk. Nem vagyok kiemelkedően szép , sem okos stb. Mihez képest ? :)

  • Mi lenne, ha ?

Bukásunk forgatókönyvét írjuk meg lehetőleg jó előre. Biztos, ami biztos...

  • Testkép problémák

Semmi köze ahhoz, hogy valójában hogyan nézünk ki. Ha folyton csak a hibáinkat látjuk, az is a túlzott önkritika egyik jele. 

  • Minek kellene nekünk segítség?

Félünk attól, hogy gyengének vagy alkalmatlannak tűnünk. 

  • Asszertivitási gondok

Egy túlzottan önkritikus ember annyira fél a visszautasítástól, hogy néha képtelen megfogalmazni és érvényesíteni saját szükségleteit. 

  • Önbántalmazó gondolatok

Fizikai úton való megszabadulás a lelki gondoktól. A háttérben sokszor a túlzott önkritika húzódik.

  • Szüleink is túl sokat kritizáltak

Lehet , hogy magunkévá tettük ezeket a gondolatokat.

  • Hibák elemezgetése

Egy bizonyos pontig jó dolog a hibák kijavításán dolgozni, de azon túl már felesleges önostorozás.

  • Nehéz dolog a megbocsájtás

El kellene tudni engedni hozzá a kritikát. 

  • Nem bátorítjuk, dicsérjük önmagunkat

Jó vagyok, meg tudom csinálni ! - ilyen és ehhez hasonló mondatok nem szerepelnek a szótárunkban

  • Ha kritizálnak, azonnal védekezünk
  • Nem tudunk bókokat elfogadni másoktól 

Teljesen rendben lenne, ha hárítás helyett, csak egy köszönömmel válaszolnánk. 

  • Minden fekete-fehér

Téves gondolatok, hisz nyilván van átmenet. A túlzottan önkritikus ember azonban, nem tud örülni a kisebb sikereinek. 

  • Alulteljesítünk az adottságainkhoz képest

Évekig nem hoztuk ki magunkból a legtöbbet és csalódottan szemléljük, hogy meddig jutottunk az életünkben. A túlzott önkritika lényege éppen az, hogy az ellenkezőjét csináljuk annak, ami egészségessé vagy boldoggá tenne minket. 

Ha ilyen és ehhez hasonló jeleket vélünk felfedezni mindennapjainkban, akkor valószínűsíthető, hogy túlzottan kritikusak vagyunk önmagunkkal szemben. A túlzott önkritika minden bizonnyal negatív hatással van ránk és rossz irányba terelheti az életünket. De mit tehetnénk ellene?

Tudatos hozzáállás és önismeret - Avagy: legyünk inkább barátok!

Elsőre talán nem tűnik egyértelműnek, pedig a belső kritikusunk igenis a legnagyobb szövetségesünk. Segít abban, hogy fejlődni tudjunk, kihozzuk magunkból a maximumot. Mindez persze csak abban az esetben van így, ha sikerül megbarátkoznunk vele. A fentebbi kutatás eredményei is azt támasztják alá, hogy azok a nők, akik önkritikájukat képesek voltak a saját szolgálatukba állítani, lényegesen jobban bíznak saját intelligenciájukban, rátermettségükben, így sokkal jobban teljesítenek az élet minden területén. Ha a túlzott önkritikát sikerül reális, egészséges szintre hozni és ott tartani, akkor belső iránytűként segíthet jó útra terelni minket. Tudatos munkával és a gondolkodásmódunk megváltoztatásával elérhetjük, hogy reálisabban lássuk önmagunkat és a bennünk rejlő lehetőségeket.

PhD Ellen Langer a Harvard egyetem professzora szerint:  

 A „belső hangunk” hozzásegíthet a sikerhez és a jóléthez, vagy vissza is tarthat bennünket attól függően, hogy az önkritika miatt csak sodródunk, vagy tudatosan viszonyulunk hozzá. Tudatosabb hozzáállással élhetünk olyan lehetőségekkel – és rengeteg kellemes meglepetés ér majd minket – amelyek mellett különben észrevétlenül elmegyünk. Sőt, mindeközben új távlatok nyílhatnak meg.

Egy, a témához kapcsolódó inspiráló videó: 

Aki mert nagyot álmodni és képes volt meg is valósítani - Az első női közforgalmi pilóta Magyarországon

Oszd meg másokkal is, ha hasznosnak találtad. Új bejegyzésekért és még több tartalomért kövesd a LélekHatár Facebook oldalát.